Home / Artikli / PRIPREME ZA ODMOR – kako se odmoriti bez razmišljanja o poslu

PRIPREME ZA ODMOR – kako se odmoriti bez razmišljanja o poslu

Kako je već bezbroj puta naglašeno – burnout (izgaranje) je i Svetska Zdravstvena Organizacija formalno definisala kao bolest današnjeg doba. Skorija istraživanja su pokazala da 28% odrasle populacije i tokom godišnjeg odmora  redovno prate „situaciju“ na poslu, što izuzetno loše utiče na njihovo mentalno stanje onemogućavajući im da se opuste, odmore i napune novom energijom.

Evo nekoliko načina da pomognete sebi da se tokom odmora zaista odmorite!

1.     Podelite svoje radne planove saradnicima pre nego što odete Priprema za odmor na poslu je značajan, a često zanemaren faktor. Stoga ostajemo konstantno na vezi iako fizički nismo prisutni, što onda izaziva dodatni stres, jer da smo tamo, sve bi bilo lakše, drugačije… Svima nam je poznat ovaj tok misli. Delegiranje je ključ. Stručnjaci savetuju kratke konsultacije sa saradnicima, pre odlaska na odmor, gde ćete ih uputiti u ključne aktivnosti, koje imaju prioritet. Razmislite o glavnim aktivnostima koje se moraju završiti u vašem odsustvu, savetuje David Ballard, direktor kancelarije za primenjenu psihologiju APA. Preduzimanje ovih pripremnih koraka pomoći će Vam u otklanjanju zabrinutosti, i ujedno pomoći da se mentalno pripremite za odmor.  

2.     Ne proveravajte stalno telefon!  Naš mozak je povezan sa tehnologijom. Po istraživanju iz 2016. godine prosečna osoba dodiruje svoj pametni telefon 2.617 puta dnevno. Top 10% korisnika telefona dodiruje svoje ekrane i do 5,427 puta u 24 sata. Samo zato što je neko na odmoru, a kancelarija radi bez njega, ne znači da se telefon ne može povremeno odložiti! Jedan od najvećih stresora kao posledica naše povezanosti sa telefonom je stalno razmišljanje o poslu koje nas uporno ne napušta. Osećaj zabrinutost često ide pod ruku sa potrebom za stalnom kontrolom – prinuda da pratimo sve mailove, pingove i poruke. Kontinuirano uperena pažnja na telefon održava nas stalno u ‘radnom stanju’ i ne dozvoljava da nam se nervni sistem odmori i dopuni. Za oporavak od stresa potrebno je vreme u kome ne razmišljamo o poslu. Stalne poruke i mailovi upravo to nam ne dozvoljavaju. Zato isplanirajte sebi da mailove proveravate recimo jednom dnevno, ili samo kad imate pristup wifi-u u određenim delovima dana.  Ali je važno da se tog plana dosledno držite od prvog dana odmora!

3.     Budite što više u prirodi Poznato je da priroda ima neverovatnu moć da nas opusti i izleči, pogotovo ako radite u kancelariji i nemate dovoljno vremena za bilo koji vid opuštanja u prirodi tokom godine. Da biste u potpunosti iskoristili prirodno okruženje – i upijati ono što vam nedostaje – usredsredite  se na svoja čula: divite se plavom nebu ili uživajte u mirisu mora.  

4.     Pronađite svoj najbolji način za opuštanje Istraživanja su pokazala da se ljudi najbolje oporave od stresa kada primenjuju neki oblik opuštajućeg ponašanja ili rituala. To možda zvuči logično, ali se iskustva razlikuju od osobe do osobe. Nekome pomaže yoga, nekome duge šetnje , nekome ležanje i čitanje, nekome intenzivniji fizički napor, aktivni odmor.  Aktivnosti koje stimulišu naš um na drugačiji način pomažu nam da se oporavimo od stresa na poslu.

5.     Budite spontani Ako imate samo nekoliko dana za odmor, možda ćete biti u iskušenju da isplanirate svaki trenutak vašeg vremena. Ali spontanost je jedan od glavnih doprinosa osećaju sreće na odmoru. ‘Pakovanje’ rasporeda može biti korisno, ali ujedno stvara i svojevrstan pritisak, pa ako je vaš plan preambiciozan, bićete iscrpljeni. Nekad treba ostaviti da se stvari odvijaju svojim tokom da bi odmor bio jedinstven i autentičan, a vama pružio nesvakidašnji užitak. 

6.     Planirajte svoj povratak Većina ljudi ima tendenciju da planira vreme nakon izlaska s posla, ali malo ko razmišlja o tome šta ga čeka i kako će se ponašati i osećati prvog dan nakon povratka sa odmora. ’Sačekao me totalni haos’ čujemo vrlo često uz prateći komentar da već posle par sati imamo osećaj kao da nigde nismo ni bili. Da bi sprečili ovaj scenario, možete da se organizujete da radite od kuće u ponedeljak nakon vašeg putovanja. Podešavanje automatskog odgovora Out of Office pruža mogućnost podešavanja u kalendaru u vreme koje vi odredite. Tako kupujete sebi vreme da polako uhvatite radni ritam bez opasnosti da se u ponedeljak ujutro u 08.00 sruči lavina mailova na vas. Neki čak planiraju povratak sa odmora dan ili dva ranije kako bi dali sebi vremena da se polako vrate u stvarnost. Kreiranje ovakvih prelaznog perioda za prilagođavanje izuzetno je važno za vaš nervni sistem,  a nije neizvodljivo. Zato, pred odmor razmislite, potrudite se i primenite barem neki od saveta, i omogućite sebi pravi odmor! Zaslužili ste ga! 🙂

Izvor: Time

Pogledajte i

Psihološke promene i menopauza

Mnoge žene doživljavaju menopauzu i srednje doba kao veoma stresno iskustvo. Kako reagujete na menopauzu, …

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *