Home / Članci / Asertivnost – zdrava komunikacija
Asertivnost

Asertivnost – zdrava komunikacija

Autor: Danka Popović

U današnje vreme kada je najbitnije ostvariti moć, probiti se, uspeti po bilo koju cenu, retko ko razmišlja o načinu na koji se ophodi prema ljudima iz svog okruženja. Retko ko zastane i razmisli da li je nešto što je uradio ili rekao uvredilo drugu stranu, učinio da se druga osoba oseti loše.
Isto tako, dosta ljudi iz straha od gubitka radnog mesta, iz straha od prekida odnosa sa drugom osobom, prećuti stvari koje im zasmetaju. Ne kažu ono što misle i osećaju, smatrajući da njihove potrebe nisu bitne.
Posmatrajući odnose među ljudima, lako možemo zaključiti ko koristi koji način komunikacije. Način koji predstavlja zdravu komunikaciju se zove asertivnost.

Asertivnost je izražavanje misli, osećanja i uverenja na direktan, iskren i socijalno adekvatan način uz uvažavanje prava drugih ljudi. 

Asertivna osoba u komunikaciji poštuje mišljenja i stavove druge osobe, ali to ne znači da se slaže sa njima.

Postoji četiri stila komunikacije:

  1. Agresivno
  2. Pasivno
  3. Pasivno-agresivno
  4. Asertivno

Agresivan stil:

Slobodno izražava misli, osećanja i uverenja, ali na način koji je neadekvatan i  ugrožava prava druge osobe. Cilj agresije je uspostavljanje kontrole i moći nad situacijom i ljudima.

Karakteristike:

  • zahteva i naređuje,
  • optužuje i krivi druge,
  • ne priznaje grešku,
  • ne sluša i prekida,

Neverbalna poruka:

Ovako ja mislim – glup si ako misliš drugačije.

Ovo ja želim – ono što ti želiš nije bitno.

Ovako se ja osećam – tvoja osećanja nisu bitna.

Pasivan stil:

Ne poštuje svoje potrebe i želje, ne postavlja granice, ne preuzima odgovornost. Cilj je samo da se izbegne konflikt.

Karakteristike:

  •  izbegava raspravu,
  • uglavnom ćuti,
  • ne izražava svoje mišljenje,
  • brzo priznaje svoju grešku,
  • često se izvinjava,
  • govori tiho,

Neverbalna poruka:

Ne uzimaj me u obzir – ti si važniji.

Moja osećanja nisu važna – već  tvoja.

Ono što ja mislim je nebitno – ti si jedini vredan slušanja.

Pasivno-agresivni stil:

Uglavnom ima  ironične primedbe, retko iznosi svoje mišljenje javno, uvek je u ulozi žrtve, optužuje druge, ne pokazuje prava osećanja.

Najčešći izgovori su:

  • zaboravio je
  • bio je sprečen
  • i ne prihvata ličnu odgovornost zbog toga.

Asertivan stil:

  • aktivno sluša,
  • poštuje druge i traži poštovanje za sebe,
  • ne okolišava u razgovoru
  • kritikuje ponašanje, bez napada na ličnost,
  • preuzima odgovornost,
  • hvali druge,
  • iskazuje svoja očekivanja i osećanja,
  • spremna je da se izvini,
  • gleda u oči tokom komunikacije.

Šta asertivnost nije:

  • Uspeh po svaku cenu
  • Otvorenost po svaku cenu
  • Istrajnost po svaku cenu

Emocionalna pismenost znači prepoznavati sopstvena osećanja, osećanja drugih ljudi, znati koliko su ona snažna i šta je to što ih uzrokuje.

Emocionalno pismena osoba je svesna pozitivnih funkcija neprijatnih osećanja. Ona ne izbegava situacije koje su neprijatne, niti izbegava da opravdano izazove neprijatnost kod drugih.

Ne omalovažava , već voli i sebe i druge i zna to da izražava u komunikaciji.

Nakon svega, bitno je naglasiti da asertivnost nije nešto sa čime se osoba rađa, ona se uči i vežba. Svako od nas može biti asertivan ako ima dobru volju, želju i spreman je da unapredi svoje odnose, kako sa sebi dragim osobama, tako i sa osobama iz svog šireg okruženja.

Izvor: licninapredak.rs / Danka Popović, psiholog savetnik

Pogledajte i

Psihološke promene i menopauza

Mnoge žene doživljavaju menopauzu i srednje doba kao veoma stresno iskustvo. Kako reagujete na menopauzu, …

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *