Stvorite sebi dobre navike pomoću naših 7 koraka

Mi ljudi smo stvorenja navika. Zbog toga stvaranje dobrih navika bi trebalo biti lako. Ne baš uvek!

Problem nastaje što ljudima biva lakše da rade stvari na isti način svakodnevno. Obično se pridržavamo dnevne rutine bez skoro ikakvog kritičkog shvatanja dana.

Zašto da menjamo to?

Nisu nužno sve naše navike dobre i zdrave po nas. Ukoliko smo podložni navici da popijemo par piva svako veče nakon što dođemo sa posla, ovo će u krajnjoj meri ugrožavati naše zdravlje. Zašto ne bi smo uradili nešto zdravije, pametnije, što će nas takođe opustiti? Isti primer je sa pušenjem ili čipsom i drugim nezdravim navikama bez kojim apsolutno možemo! Odakle početi?

  1. Šta su vam navike? Da bi smo rešili svoj problem, prvo moramo da ga uočimo. Na primer, stalno kašljete kada se penjete uz stepenice. Problem su cigarete? Novac? Pasivnost? Uvidite to i počnite sa promenom, danas!
  2. Presecite! Naravno ovo zvuči daleko lakše reći nego uraditi. Koliko puta ste rekli sebi da morate da vežbate više i da se zdravije hranite?! Ili ona priča, od ponedeljka ću…. Nažalost ovakvi stavovi doprinose samo još gorem stanju uma i tela. Neophodna je velika sila i trud da se pokrenete. Ali uradite to.
  3. Šta su uzročnici ovog problema, a šta vaše prepreke? Ukoliko ne uvidite na vreme šta su problemi, bićete obično osuđeni na neuspeh. Da bismo razvili dobre navike, moramo da se upoznamo sa lošim navikama koje praktikujemo svaki dan. Svima nama treba neko vreme odmora i pasivnosti da bismo se opustili i mogli da idemo dalje. Tablete, alkohol, cigarete – to nije rešenje! Ne smete sebi da dopustite da tako ,,otklanjate“ stres. Svi mi imamo loše dane kako na poslu tako i privatno, ali ne latimo se svi štetnih izvora relaksacije?! Potražite pametnije rešenje. Svakako, ono postoji.
  4. Razvijte strategiju. Bendžamin Frenklin je osmislio odličan plan da prevaziđe svoje loše navike. Napravio je listu od 13 dobrih osobina za koje je smatrao da su veoma bitne u životu i počeo da ih upražnjava. Na svaku osobinu se fokusirao po nedelju dana. Krajem svake naredne nedelje, shvatio je da je ovladao novom veštinom i to mu je bio podstrek za dalje.

Za vreme ovih 13 nedelja on je pisao dnevnik. U njemu je beležio šta je postigao. Zaključio je da je jedna od bitnijh stvari ta da čovek mora da bude čist sa sobom da bi mogao da ide dalje. Osim toga, shvatio je da kontrolisanje svog temperamenta i znanja, biva, zapravo, najbolje ćutanjem i slušanjem.

Franklin je pronašao svakodnevnu rutinu, razlog i podstrek za dalje. Shvatio je da ukoliko upražnjavamo jednu veštinu dovoljno dugo, ona će postati naša navika a samim tim uticaće i na razvoj drugih vrlina.

Lista Bendžamina Frenklina:

  1. Samokontrola – jedite da bi ste živeli, nemojte živeti da bi ste jeli
  2. Tišina – govorite samo korisno. Blebetanje nije produktivno.
  3. Red – Posvetite vreme svemu pojedinačno, nađite mesta za svaku stvar u životu.
  4. Rešenje – nađite rešenje koje je efikasno za vas, ali koje nije štetno za druge.
  5. Štedljivost – ne trošite na ono na šta ne morate, ne bacajte ništa.
  6. Okupiranost – okupirajte se korisno. Odbacite nebitne stvari.
  7. Iskrenost – ne vređajte druge, budite pravedni i uljudni.
  8. Pravednost – Ako ne možeš da pomogneš, nemoj ni da odmogneš.
  9. Umerenost – Ne idite iz krajnosti u krajnost. Budite objektivni.
  10. Higijena – budite čisti fizički, psihički i poslovno.
  11. Smirenost – ne dozvolite da vas uznemiri svako i svašta.
  12. Čednost – ne iskorišćavajte nečiju dobrotu ili naivnost osim ako to nije za cilj iste.
  13. Skromnost – težite ka stavovima Sokrata i Isusa.
  1. Vizualno upražnjavaj svoje navike. To je najbolji način kako uneti nove navike u svakodnevan život. Vizualizaciju možemo definisati kao moćno oruđe motivacije, kao nešto što nam daje energiju, a program potvrde kao podsvest koja čistim umom stvara nove navike. Zajedno, oni nam omogućavaju da osetimo i zamislimo sebe kao nosioca uljudnog ponašanja što nam, na kraju, olakšava sam proces usvajanja novih navika. Zasigurno, usvajanje ispravnih navika je lakše nego puko vizualno usvajanje navika i sistema potvrde.
  1. Napravite listu stvari u kojima vas vaša porodica i prijatelji podržavaju. Dajte ljudima do znanja šta želite da postignete. Na taj način oni će razumeti da li vi želite da prođete pored poslastice i napravite korak dalje ili ćete ući u pab koji se nalazi na putu ka kući. Kada vaši prijatelji shvate da vi želite promeniti lošu u dobru naviku, ne samo da će vam pomoći da odolite iskušenju, već će vas ohrabrivati i davati moralnu podršku. Svima nama je potrebna podrška kako bi ostvarili svoje ciljeve!
  1. Priuštite sebi dobre navike. Jedan od glavnih razloga zbog kojih usvajamo loše navike je osećaj zadovoljstva, iako je kratkog veka. Taj osećaj zadovoljstava ima zadatak da nam olakša i umiri stres, razočaranje i slične osećanja. Na primer, osećaš se lepo kada se prejedeš, ali osećaj koji posle sledi je barem dva puta gori. Isti osećaj se javlja kod pušenja ili konzumiranja previše alkohola. Pri samom činu svi se osećamo opušteno, međutim, posle se javlja kajanje i potreba za prekidom. Kako bi ograničili mogućnost vraćanja starim, lošim navikama, treba se se nagradimo onda kada nam dobro ide. Počastite se novom knjogom, idite u bioskop, na koncert, ili kupite novu opremu za vežbanje. Ako vam nedostaje novac, posetite prijatelja koga niste dugo videli, otiđite do grada, ili se počastite niskokaloričnom kafom sa mlekom.

Neverovatna korist pri razvoju dobrih navika je ta da ako ih praktikujete učestalo, one će doći same od sebe. Sve što radimo učestalo nakon nekog vremena postaje navika, a kada to i postane, ne treba više u nju ulagati puno truda. To je sva lepota usvajanja dobrih navika!

Autor: Zorka Hirford

Izvor: licninapredak.rs / essentiallifeskills.net

Pogledajte i

Druga onlajn radionica “Građani u promišljanju”

Druga međunarodna onlajn radionica “Građani u promišljanju” održaće se od u subotu 27. juna pod …

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *